A világ öt legfurább rendőrautója

2025. 10. 15., sze - 08:00
Zsaru Magazin

Amióta a robbanómotor átalakította a közúti közlekedést, az utakon jelen van a bűnözés is. Épp ezért a világ összes rendvédelmi szervezete igyekszik lépést tartani a száguldó bűnözőkkel, ez pedig néha igen meglepő eredményekhez vezet. Szubjektív listánkban bemutatjuk a földkerekség öt legfurább szolgálati autóját.

Lamborghini Huracán (olasz rendőrség)

Az olasz államrendőrség nem is egy, de egyenesen két izomautóval is erősítette sorait, amikor 2014-ben és 2017-ben egy-egy Lamborghini Huracán sportautót vettek át a legendás olasz autógyártótól együttműködési megállapodás keretében. A 2004 óta fennálló, gyümölcsöző együttműködés során hat különböző Lamborghini érkezett az olasz rendőrséghez, melyeket a reprezentatív feladatok mellett sürgősségi szállításokra is használnak, legyen szó akár villámgyors orvosi segítség kiszállításáról vagy sürgős szervátültetésekről. A mára kultikus hírnevet szerzett rendőrségi Huracánok, melyeknek a végsebessége 325 km/h és három másodperc alatt gyorsulnak 100-ra, a rendszerbe állításuk óta eltelt tíz évben több mint kétszáz alkalommal vettek részt sürgős szervtranszplantációs szállításokban.

BMW Isetta

BMW Isetta (Németország)

Az 1953-ban bemutatott, olasz eredetű mikrokocsi szokatlan kinézete miatt hamarosan megkapta a „buborékautó” becenevet. Az egyetlen előrenyíló ajtóval készített apró, 2,29 m hosszú, 1,37 m széles autót egy 9,5 lóerős motorkerékpár-motor hajtja meg. Ezt a tömegtermelésre készített, olcsó, alacsony fogyasztású autót másolta le a nyugatnémet BMW helyi módosításokkal. Az így létrejött BMW Isetta 200 és 300 immár 12-13 lóerős motorral épült, így elérte a szédületes 85 kilométeres óránkénti csúcssebességet is. Az alacsony fogyasztású, kompakt méretű kisautót a Német Szövetségi Köztársaság több vidéki kapitánysága is csatasorba állította az 1950-es évek közepén, ezzel kiváltva az addig használt, kiszuperált katonai motorkerékpárokat vagy bicikliket. A BMW Isetta egészen az 1960-as évek első feléig szolgálta a német vidék közrendjét.

BAC Mono Police Car

BAC Mono Police Car (Man-sziget)

A Briggs Automotive Company családi sportautógyár és a Man-szigeti Rendbiztosság összefogásában kerülhetett kék villogó a BAC Mono szuperkocsira, amit megcsodálnak, amerre csak jár. A Formula–3-as versenyek formavilágát idéző jármű az impozáns 274 km/h-s végsebességével és 580 kg össztömegével az egyik leggyorsabb, szériában épített, kereskedelemben kapható versenyjármű. Amellett, hogy a BAC Mono a Hungaroringen is pályarekordot állított be kategóriájában, a rendvédelemben is fontos szerepet játszik, ugyanis az Egyesült Királysághoz tartozó Man-szigetre évente ezrével érkeznek látogatók, akik a sziget festői szépségű útjain szeretnének gyönyörködni a páratlan kilátásban. A közlekedésbiztonság iránt elkötelezett Briggs Automotive Company éppen ezért tartotta ott fennállásának első Mono-találkozóját, melynek keretében átadtak egy versenyautót a rendőrségnek. A jármű exkluzivitását jól szemlélteti, hogy a személyre szabott szuperkocsit csak a helyi rendőrség egyetlen tagja vezetheti, akit a gyártó speciális tanfolyamán képeztek át versenypilótává.

John Deere traktor

John Deere traktor (Lincolnshire Police)

Immár 15 esztendeje rója Lincolnshire útjait és mezőit az a John Deere 6630 típusú mezőgazdasági vontató, melyet a helyi rendőrség igényei alapján alakítottak át figyelemfelkeltő, promóciós járművé. Az utakon általában sárga figyelmeztető fényekkel látható jármű kivételesen kék lámpát és neonszínű rendőrségi festést kapott. A 40 km/h végsebességgel a gyorsasági lista végére szoruló „csondír” új feladata a vidéki bűnmegelőzés és a környezettudatos mezőgazdasági megoldások népszerűsítése lett lakossági fórumokon, iskolai nyílt napokon és helyi közösségi eseményeken. A traktor megjelenése valóságos divatot teremtett a brit rendőrség körében, hiszen Észak-Yorkshire, Derbyshire, valamint Devon és Cornwall rendőrségei is beszereztek egy-egy rendőrtraktort.

Armored Spherical Cabin Electric Patrol Vehicle

Armored Spherical Cabin Electric Patrol Vehicle

A kínai Zijing Qingyuan vállalat új szintre emelte a közlekedésbiztonság és a tömegkezelés összefüggéseit a költői elnevezésű Armored Spherical Cabin Electric Patrol Vehicle, azaz a páncélozott, gömbkabinos elektromos járőrautó kifejlesztésével. A 2014-ben bemutatott, 80 km/h csúcssebességre képes jármű teljes egészében A szintű lövedékálló burkolatot kapott, ami a kínai specifikációk szerint képessé teszi a pisztolylövések jelentette veszély elleni védelemre is. Az elektromos motorral meghajtott páncélkocsiban két rendőrtiszt foglalhat helyet, akik a 360 fokos kilátást biztosító megfigyelőkupolán át látják a környezetüket, és ha kell, akár a jármű ablakain kialakított réseken át a fegyvereiket is használhatják. A kifejezetten tömegkezelésre kialakított, törés- és lövedékálló jármű lényegében egy kerekeken guruló kis erőd, mely képes füst- és könnygázgránátok kilövésére, a megfigyelőkupola tetején lévő kamera pedig körkörös kép- és hangrögzítést biztosít. A soha be nem vetett jármű környezettudatos és taktikai szempontokat is figyelembe vevő kialakítása visszaköszön az ember nélküli, távirányítású vagy önjáró rendőrségi drónok kialakításában, melyeket a kínai nagyvárosokban vetnek be egyre növekvő számban.

K. D.

FOTÓ: REDDIT


Kapcsolódó oldalak