Csuklós busz és QR-kód
Kétnapos speciális képzésen vettek részt a Rendőrségi Oktatási és Kiképző Központban azok a leendő baleseti helyszínelők, akik így lehetőséget kaptak a tömegközlekedési balesetek egy speciális fajtájának, a buszbaleseteknek a megismerésére.

A csuklós Ikarus 280-as minden közlekedés iránt rajongó szívét megdobogtatja. A 147 ember szállítására alkalmas, 36 ülőhellyel felszerelt buszból közel 61 000 készült 1973 és 2003 közt, sok ma is az utakat járja. A BKV Zrt. és a rendőrség közti együttműködés keretében a képzésen látott példány például az egykor a Bosnyák tér és a Kelenföldi pályaudvar között közlekedő „piros hetesként”, azaz a „7-173” jelzésű járatként teljesített szolgálatot, mielőtt nyugállományba vonult volna, hogy retró és oktatóbuszként használják tovább. A gondos kezek által felújított és karbantartott jármű régi dicsőségére jellegzetes, piros-kék festése emlékeztet.
– 2008 óta tartunk képzéseket kifejezetten a rendőri állomány tagjai részére, akik közlekedési rendőrként, baleseti helyszínelőként szolgálnak majd a sikeres záróvizsga után – ismerteti a képzés történetét Vörös László Kartal balesetvizsgáló. – Célunk az élményalapú oktatás: ha rendőreink a való életben buszbalesethez mennek majd, alapvető ismereteik legyenek az autóbusz-közlekedés és a forgalomban részt vevő típusok kapcsán.
A kétnapos képzést nyolc elméleti és nyolc gyakorlati órára osztották a BKV szakoktatói, a gyakorlati elem során forgószínpadjelleggel dolgoznak a tanulók. Volt állomás, ahol valódi balesetek helyszíni fotói alapján kellett elvégezni a helyszínelést, volt QR-kódos tudásteszt és természetesen a bizonyítási kísérlet gyakorlata, amelynél a főszerep újra az Ikarusé lett.
– Ez a busz egy régebbi típus, sok funkciója manuális, ami ma már automatizált. Ennek ellenére igyekszünk bemutatni, milyen az, ha egy embert, mondjuk, odacsuk az ajtaja, milyen érzés egy vészfékezés, hogyan nyithatók kívülről a busz ajtói – sorolja a feladatokat a balesetvizsgáló, aki kiemeli, a Budapesti Közlekedési Vállalat évtizedes tapasztalatokat szerzett a tömegközlekedési balesetek kezelése kapcsán. – Minden bemutatott forgatókönyvünket az élet írta, számos rendkívüli eseménynél a kollégáim vagy én voltunk jelen, így történetekből nincs hiány. Igyekszünk átadni a képzés során azt a szemléletet, ami alapján a kiérkező rendőr bele tud helyezkedni a buszvezető vagy akár az utasok nézőpontjába is, és gyors, pontos képet alkot a kialakult helyzetről. Ebben sokat segít, hogy a hallgatók itt biztonságos körülmények között vezethetik a buszt, feladatuk az indulás, megállás, sávváltás és az ajtók nyitása, csukása is. Kipróbálhatják a vészfékezést, ami utasként és sofőrként is komoly megrázkódtatás, és megvizsgálhatják, körbejárhatják a motorteret, a futóműveket, segítségünkkel megismerik a jármű szerkezetét, miközben folyamatosan vizsgáznak a tanult jogszabályokból az általunk szúrópróbaszerűen feltett kérdések alapján.
Az oktatók szerint a képzés célja természetesen nem buszsofőrök új generációjának kinevelése, ám a foglalkozás testközelbe hozza a leendő helyszínelők számára a közösségi közlekedés során bekövetkező rendkívüli eseményeket, így hasznos tapasztalattal jár. A jelen lévő tanulók elmondása alapján élményektől gazdagodva mind új szemmel tekintenek a tömegközlekedésben részt vevő járművekre és sofőreikre is.
K. D.
FOTÓ: SZABÓ GABRIELLA