Így e-rollereznek ők
A múlt héten foglalkoztunk az e-rollerek hazai tapasztalataival, a baleseti statisztikákkal és a biztonságosabb közlekedés módjával. Most néhány külföldi példa (országonként a teljesség igénye nélkül), amely segít csökkenteni az e-rollerek használata közben bekövetkezett balesetek számát és azok súlyosságát.

Ebből a kitekintésből is kitűnik, hogy alkalmazásuk szinte mindenhol problémás. Mert balesetveszélyesek, ezért velük kapcsolatban egyértelmű szabályokra van szükség, miközben nem könnyű ezeket a fürge kétkerekűeket biztonságosan a forgalomba illeszteni.
Finnországban betiltották az e-rollerezést 15 év alattiak számára. A maximális sebesség 25 km/h. Az e-rollerezőkre ugyanaz a véralkoholszint-határ vonatkozik, mint az autóvezetőkre, és tilos kábítószer hatása alatt közlekedni.
Olaszországban az e-rollerek használatát 14 év felett engedélyezik. A 18 év alattiak számára kötelező a bukósisak viselése. A maximális sebesség a kerékpárutakon és az úttesten 20 km/h, a gyalogoszónákban az engedélyezett sebesség 6 km/h. A rollerre kötelező biztosítást kell kötni, amelyet matricával szükséges igazolni, de kötelező lett a rendszám és a lámpák használata is, valamint mindkét keréken fékrendszernek kell lennie.
Hollandiában az e-rollerek szabályozása viszonylag szigorú, és eltér a többi európai országétól. Csak olyan e-rollerekkel lehet közúton közlekedni, amelyeket a holland járműhatóság engedélyez. Ezeket a járműveket „különleges mopedként” sorolják be. A közúton legálisan használt e-rollerekre rendszámtáblát kell tenni és kötelező felelősségbiztosítást kötni. Használatukhoz be kell tölteni a 16. életévet, a megengedett sebesség 25 km/h, a bukósisak viselése nem kötelező, de erősen ajánlott. Az e-rollereket a kerékpárutakon vagy az úttesten kell használni, a járdán tilos.
Németországban az e-rollereket 14 éves kortól lehet vezetni, maximum 20 km/h sebességgel, de csak kerékpárutakon, nem járdán. A bukósisak viselése nem kötelező ugyan, de itt is erősen ajánlott. Kötelező viszont a felelősségbiztosítás, valamint a kétkerekűeknek rendelkezniük kell két egymástól független fékrendszerrel, első és hátsó világítással, fényvisszaverővel és csengővel. Tilos egy e-rolleren egynél több személynek utazni. Végül ugyanazok az ittas vezetésre vonatkozó szabályok érvényesek rájuk, mint az autósokra.
T. Z.
FOTÓ: PIXABAY