Ötéves az iskolapélda
2020-ban kezdték meg működésüket az iskolaőrök országszerte. Az elmúlt évek tapasztalatairól, a kezdetekről és a jelenlegi helyzetről Szabó Péter alezredessel, az Országos Rendőr-főkapitányság Iskolapartnerségi Osztály vezetőjével beszélgettünk.

– Hogy indult a program? Hány intézmény csatlakozott rögtön?
– 2020 nyarán született döntés arról, hogy létre kell hozni az iskolaőrséget. 478 oktatási intézmény csatlakozott kezdetben a programhoz, a 2024–25-ös tanévben már 933 intézményben teljesítettek szolgálatot iskolaőrök, ez abszolút sikertörténetnek nevezhető. Mindennapi helytállásukkal bizonyították, hogy helyük van az iskolákban, akárcsak a rendvédelmi szervezeten belül.
– Kezdetben azért voltak ellenérzések…
– Igen, nem mindenki értette, miért kell gumibottal, bilinccsel felszerelt, formaruhás embereket küldeni a diákok közé. A kollégák azonban megmutatták, hogy a szerepük elsősorban preventív, a puszta jelenlétükkel meg tudnak előzni esetleges konfliktusokat, jogsértéseket. Azonban ha szükséges, megteszik az elsődleges intézkedéseket. Az évek során folyamatos a továbbképzésük, érzékenyítésük.
– Milyenek a visszajelzések azóta?
– Minden tanév végén kérünk visszacsatolást az intézményektől az iskolaőrök tevékenységéről, ezek döntő többségben pozitívak. A program sikerét jelzi, hogy a következő tanévtől újabb iskolák jelezték együttműködési szándékukat.
– Hogyan bírják a megnövekedett létszámigényt?
– Az iskolaőrség feltöltöttsége 90%-os, vagyis szinte minden felmerülő kérést tudunk teljesíteni. Folyamatos a képzés. Az évek során az iskolaőri pálya megbecsült szakmává vált, részben a rendőrség kommunikációs tevékenysége, részben a helyben kialakított presztízs okán.
– Itt a vakáció, a diákok pihennek és a pedagógusok is hosszabb szabadságra mennek. Az iskolaőrök?
– Dolgoznak nyáron is. Bűnmegelőzési programokon vesznek részt, táborokban, prevenciós kitelepüléseken segítik az illetékes rendőr-főkapitányságok munkáját. Például strandokon teljesítenek járőrszolgálatot az ott pihenők biztonságának védelmében.
– Öt év alatt nyilván számos történetre emlékszik, amelynek iskolaőr volt a főszereplője.
– Szerencsére nagyon sok esetben tudtak segíteni a kollégák. Több sikeres életmentésben vettek részt, diákoknak és tanároknak egyaránt segítettek egy-egy rosszullét, baleset esetén, amíg a mentők megérkeztek. Az is emlékezetes, hogy egy iskolaőr késsel felfegyverzett támadót akadályozott meg saját testi épsége kockáztatásával, hogy bejusson az oktatási intézménybe. Ezenkívül számos – akár nemzetközi – sportsiker részese volt már iskolaőr kolléga.
T. T. L.
FOTÓ: NAGY ZOLTÁN