Robottaxit bírságoltak Kaliforniában
Új helyzet elé állította a technológiai fejlődés a kaliforniai San Bruno rendőreit, amikor egy mesterséges intelligencia (MI) által vezérelt önvezető taxi szabálytalankodott a szemük láttára. Az MI diadalmaskodott, a drámai üldözés elmaradt.

Az ittas vezetés elleni városi kampány részeként fokozott közúti ellenőrzést tartó, sokat látott közlekedési rendőröket is meglepte, amikor egy önvezető autó, elunva a várakozást az egyre hosszabban kígyózó sorban, egy szabálytalan manőverrel keresett kiutat magának a dugóból. A rendőrök szeme láttára végrehajtott U kanyart követően a helyi kollégák azonnal akcióba lendültek, és megállították a renitens robotsofőrt.
Szerencsére a fedélzeti számítógép protokolljai közt kiemelt helyet foglal el az együttműködés a hatóságokkal, így a megkülönböztető fény- és hangjelzés hatására az öt városban robottaxi-szolgáltatást nyújtó Waymo cég által üzemeltetett önvezető kocsi azonnal tette, amit kellett: lehúzódott az útpadkára, leállította a motort, leengedte a vezető oldali ablakot, és kapcsolatba lépett a távfelügyeleti operátorral. Így a rendőrök, ahelyett, hogy a történelem első robot-humán autós üldözésének részeseivé váltak volna, egy hús-vér emberrel tárgyalhattak a szokatlan manőverről.
A városi rendőrség közleménye kiemeli, hogy mivel az önvezető taxiban nem ült sofőr, így helyszíni bírságot sem szabhattak ki senkire, mivel a bírságtömbön – egyelőre – nem szerepel a „robot” rubrika. A járőrök ezért szóban figyelmeztették a cég távfelügyeletét, remélve, hogy egy programfrissítés majd segíthet megelőzni a jövőbeni hasonló helyzeteket.
– Legyen szó sofőrökről, utasokról vagy akár önvezető autókról, mi továbbra is tesszük a dolgunkat, hogy San Bruno utcái biztonságosak maradjanak – zárta közleményét a helyi rendőrség.
Az eset után több hozzászóló is attól tart, hogy a jövőben a robottaxit igénybe vevő utasokkal fizettetik majd meg a pénzbüntetést, a városi rendőrség azonban megnyugtatott mindenkit: a vezető nélküli robotjárművekre vonatkozó jogszabályokat már fogalmazzák, a célkeresztben pedig valószínűleg az üzemeltető cégek lesznek majd. Jelenleg a jogalkalmazás még az Egyesült Államokban sem egységes, egy másik, önvezető autókkal foglalkozó cég egykori alkalmazottja elmondta, volt rá példa, hogy a szabálytalan parkolásért Kaliforniában megbírságolt robottaxi büntetését az Arizonából bejelentkező operátorral fizettették meg.
Bár mostani, a San Brunó-i eset meglepő, egyáltalán nem egyedi. Januárban egy önvezető Jaguar fedélzeti számítógépét zavarták meg az útjába eső építkezés miatt megváltozott forgalmi rendet jelző ideiglenes útburkolati jelzések. Így a jármű, végső elkeseredésében, a szembejövő sávba navigálta magát. A pórul járt önvezető autót itt is a rendőrök állították félre, majd igazították útba.
Nagy port kavart az a San Franciscó-i incidens, melyeben egy élő sofőr által elütött gyalogos egy arra haladó önvezető autó kerekei alá esett 2023 októberében. A Cruise cég által üzemeltetett jármű hat méteren keresztül vonszolta magával a sérültet, akit később jelentős kártérítéssel kompenzáltak. Ezt megelőzően, 2022 áprilisában szintén San Francisco utcáin kellett intézkedniük a helyi rendőröknek egy éjszaka kivilágítatlanul közlekedő önvezető kocsival szemben, melyet végül a Cruise operátorai távirányítással navigáltak haza. Ugyanebben a hónapban ugyanennek a cégnek egy másik robottaxija a sürgősségi járművek számára fenntartott sávban ragadt, elállta az épülettűzhöz siető tűzoltók és mentők útját, akik így csak számottevő késéssel jutottak el a helyszínre. A sorozatos hibák eredményeként a General Motors alá tartozó vállalat felfüggesztette az önvezető autók üzemeltetését, ám a piac ma is virágzik. Egyes előrejelzések szerint tíz éven belül több mint négymillió önvezető autó rója majd az USA útjait, így a helyi közlekedési rendőrök képzésébe is egyre több helyen épül be a mesterséges intelligencia által vezetett autókkal szembeni intézkedések oktatása.
K. D.
FOTÓ: SAN BRUNO POLICE DEPARTMENT