Szárnyalva búcsúztak a Balatontól
Július 1. és augusztus 31. között teljesítettek szolgálatot a Készenléti Rendőrség Különleges Szolgálatok Igazgatósága Légirendészeti Szolgálat helikopterei Balatonkilitin, ahol a szezonban megnövekedett közúti és vízi turistaforgalom ellenőrzése mellett, ha kellett, életmentésben, eltűnt emberek, vagyontárgyak felkutatásában is részt vettek.

A légirendészek „igáslova” a 2016-ban rendszeresített MD–902-es, többcélú helikopter.
– Ez az innovatív géptípus kifejezetten alkalmas gyors le- és felszállásra, bármilyen terep felett kiválóan manőverezhető a levegőben, és kiválóan alkalmazható rendvédelmi vagy kutató-mentő feladatokra is – magyarázza a géptípust repülő Raffay Ferenc hadnagy, másodpilóta. – A fenti repülési tulajdonságok fő oka a NOTAR (NO Tail Rotor) rendszer. Ennek lényege, hogy a helikopteren nincsen faroklégcsavar, szerepét a faroktartó végén szabályozott mennyiségben távozó levegővel váltják ki. Így jóval kisebb a vibráció, a zajszint, valamint a szélre sem olyan érzékeny a gép, mint a faroklégcsavaros helikopterek.

Kényelem, biztonság, bevethetőség minden időben.
– A típus a korábban alkalmazott szovjet helikopterekhez képest igazán jól felszerelt – fűzi hozzá Kovács László alezredes, pilóta, instruktor, aki széles körű tapasztalatokat szerzett a régi és az új technológia terén is. – Az MD–902-es rendelkezik robotpilótával, képesek vagyunk éjjellátós repülésekre. A tervezők még légkondicionálót is beépítettek a típusba, ami igen jól jön, amikor a nyári melegben, lángálló overallban, mentőmellényben, sisakban, nappal szemben repülünk, és valósággal felforr a levegő a kabinban.

A mindent látó szem.
– Az általunk használt helikopterek leghasznosabb képessége ilyen ellenőrzési feladatok során az operátor által kezelt, csúcsteljesítményű kamerarendszer – hangsúlyozza Raffay hadnagy, aki a polgári repülés világát hagyta hátra. – Az operátoraink bármilyen napszakban képesek megfigyelni a helikopter környezetét, éjszaka hőkamerával, nappal pedig nagy látószögű kamerarendszerrel, amit akár élő adásban is kapcsolhatunk a tevékenységirányítási központokba. A felvételt a fedélzeti számítógép tárolja is, így a képkockák bizonyítékként is megmaradnak.
A képességet demonstrálja is Varga Zoltán zászlós, fedélzeti szolgálattevő, akinek értő keze között a kamera gyorsan „elfog” egy teherautót. Bár a helikopter magasan száll, tökéletesen olvasható a jármű rendszáma, országjelzése is.
– Ezzel a kamerával segíthetünk a legtöbbet a vízirendészeti kollégáknak is, akik eltűnt személyek vagy elsodródott hajók, csónakok keresése kapcsán kérik a legtöbbször a segítségünket – mondja Kovács László, miközben szeme a Balaton vizét pásztázza. – Fentről sokkal könnyebben láthatjuk át a vízfelületet, a partot, akár erős hullámverésben, esőben is oda irányíthatjuk a kollégákat, ahová kell. Emellett folyamatosan ellenőrizzük a Balatonra vezető utak forgalmát, de részt vettünk már part menti településről eltűntek felkutatásában is hőkamerával.
Társadalmi kapcsolatok a hangár árnyékában.
– Gyakran keresnek meg minket év közben csoportok azzal, hogy szívesen megnéznék a gépeket. Nyáron főleg a gyerektáborok lakói látogatnak hozzánk, de részt veszünk repülőnapokon is – eleveníti fel legkedvesebb élményét Raffay Ferenc, aki másodpilótaként, Marosvári Csaba alezredes, pilóta vezetésével szállt már le a debreceni Nagyerdei Stadion kezdőkörébe is. – Legutóbb a Szív Bajnokai Alapítvány szívbeteg gyerekei voltak nálunk, az egész napot együtt töltöttük. Mindenre kíváncsiak voltak, még egy pilótaruhás macit is hoztak magukkal, amit minden ülésbe beültettünk.

– A repülés örök szerelem, így nekünk, akik rendőrségi helikoptereken szolgálhatunk, ez a feladat igazi felüdülés – hangsúlyozza Marosvári Csaba alezredes, helikoptervezető. – Az pedig, hogy évtizedek óta egyre fejlettebb eszközökkel vigyázhatunk a Balaton és a nyaralni vágyók biztonságára, számomra felér egy kitüntetéssel. Semmiért nem cserélném el az égi irodámat.
K. D.
FOTÓ: SZABÓ GABRIELLA