Őszi-téli átállás – Közlekedésbiztonsági tippsorozat
2. rész – Gumiabroncsok cseréje

A legtöbb gépkocsivezető a nyári gumiabroncsok cseréjét általában a havazáshoz időzíti. Érdemes azonban hamarabb felkeresni a gumiszerelő műhelyt, hiszen a nyári gumiabroncs 7 Celsius fok alatti hőmérsékletnél megkeményedik, nem tapad megfelelően és - függetlenül az aszfalt nedvességétől - csúszóssá válik. Ilyenkor megnő a fékút és ezzel együtt a féktávolság is. A téli gumiabroncs alapanyaga különbözik a nyári gumiabroncs anyagától, amely ennek következtében alkalmassá teszi azt a megváltozott körülmények közötti használatra.
Nézzünk meg néhány szemmel látható különbséget a nyári és téli gumiabroncs között:
Mintázat:
A téli gumiabroncsnak magasabb a csatornázottsági aránya, mint a nyárinak. A téli hónapokban több és másfajta csapadékra kell számítani, mint az év többi hónapjában, ezért a mintázatnak ennek megfelelően kell a kerekek alól a csapadékot „elvezetnie”.
Lamellák száma:
A téli gumiabroncson lényegesen több lamella található, mint egy nyári gumiabroncson. Ennek lényege, hogy így az útburkolaton lévő tömörödött hóval sokkal több éllel tud a gumiabroncs kapaszkodni, így a tapadás és az iránytartás fokozódik.
Mit is várunk el a téli gumiabroncstól?
Sokan úgy keresnek gépkocsijukra téli gumiabroncsot, hogy a tapadása hóban és jégen is ugyanolyan legyen, mint a nyári gumiabroncsnak normál aszfalton. Ilyen gumiabroncs azonban nem létezik. El kell fogadnunk, hogy a gumiabroncs nem vezet helyettünk, csupán lehetőséget ad arra, hogy biztonságosabban közlekedjünk.
Ugyan még számíthatunk 10 Celsius fok feletti hőmérsékletre, azonban már egyre gyakrabban lehűlhet a hőmérséklet 7 Celsius fok alá. Ezért kérünk mindenkit, hogy a gépkocsiján lévő nyári gumiabroncsait cseréltesse le jó minőségű, 3 évnél nem öregebb téli gumiabroncsokra.
Mindannyiunk felelőssége és kötelessége, hogy fokozott óvatossággal közlekedjünk, hiszen mindenkit hazavárnak!
Pest Megyei Baleset-megelőzési Bizottság