Fénytörés
Varázslatos dolog a fény – nekem mindenképpen az. Az ember a fényt a biztonsággal is összeköti, és a körülöttünk lévő fények jelentéssel is bírnak legtöbbször. Fehéren vagy pirosan villogó jelzőlámpákon múlhatnak életek is.
Sok hír szól arról, hogy vonat gázolt gyalogost vagy ütközött autóval vasúti átjáróban. Legutóbb Szentmártonkátán tarolta le a Tokaj Intercity az elé hajtó kocsit. Az esetek többségében a tilos jelzés ellenére hajtott a sofőr a sínekre, és életeket vitt el a közeledő szerelvény. Pedig van figyelmeztetés is elég – látok a közösségi médiában megosztott, az autóstársaknak szóló, egymást a veszélyre figyelmeztető céllal feltett videókat is, amelyeknél a felnyitott sorompó és „szabad” jelzés mellett suhan át a vonat a vasúti átjáróban. Ilyen látványban már nekem is volt részem, és akik akkor ott álltunk, valószínűleg már sosem hiszünk másnak, csak a saját szemünknek, mielőtt a sínekre hajtanánk. Egyébként is ez lenne a normális, hiszen a fehéren villogó lámpa nem szabad utat jelez, csupán azt, hogy működik az eszköz. Az élet megér egy lassítást és egy körülnézést, mielőtt az autó rágurul a vaspályára. Előlopakodik egy régi emlék a sok közül azokból az évekből, amikor a tűzoltók munkáját fényképezhettem – már első alkalommal egy vonat–személyautó ütközéshez hívtak. Ott szembesültem először a halállal és az ember hihetetlen törékenységével, azzal, hogy egy tizedmásodperc alatt lesz semmivé egy élet.
De a másik oldalról is ismerem a történetet. Nagyapám évtizedekig egy legendás 424-es gőzösön volt mozdonyvezető. A vicces történeteket ezekből az időkből nagyon sokszor hallgattam gyerekkoromban, de ahogy múlt az idő és már kérdezgettem is tőle, előkerültek a kevésbé vidám emlékek is. A már említett baleset látványa után sokat beszélgettem vele a munkájáról, és ez szembesített a vonatot vezető ember teljes tehetetlenségével, hiszen a 424-es mozdony a maga több mint 83 tonnájával nem tudott időben megállni, ha elébe került valami vagy valaki. A kérdésemre, hogy mit lehet ilyen esetben csinálni, a válasza a következő volt: „Az első alkalommal kétségbeesetten húztam a vészféket és láttam az ütközést, amit nyilván nem tudtam elkerülni. Nagyon megrázó, rettenetes élmény volt. Az utána következő alkalommal pedig a vészfékezés után én megfordultam és háttal álltam, míg a vonat meg nem állt. Összesen tizenegyen voltak…”
A vonattal szemben nincs esély. Nagyobb, gyorsabb, sokkal hosszabb a fékútja, mint az ember gondolná. A sorompónál átkelő gyalogosnak, biciklisnek, autósnak viszont vélhetően van életösztöne, látása, hallása és ideje arra, hogy ezeket használja. Persze tudom, sietünk állandóan, de ne higgyünk a nyitott sorompónak, a fehéren villogó kerek fénynek, mert azon a fékezésre szánt plusz öt másodpercen már nem múlik semmi. Illetve de. Az élet.
SZ. G.
FOTÓ: RENDŐRSÉG