Füst a vízen
A Rendőrségi Oktatási és Kiképző Központ (ROKK) által szervezett hajós biztonsági alapképzésen vehettek részt azok a rendőrök, akik ezzel megtették a kishajóvezetői vizsgához szükséges legelső lépést. A jelentkezőkre az elméleti felkészítés után gyakorlati bizonyítás várt.

Magasra csaptak a vastálcába töltött vízen úszó benzin belobbanó lángjai, ám ez sem tántorította el azt a tíz kollégát, akik poroltóval a kezükben vették fel a harcot a perzselő tűzzel. Szerencsére a sokszor igen veszélyes helyzetre kontrollált körülmények között, gyakorlati vizsga során került sor a ROKK Fehér Holló utcai objektuma mellett található tűzoltóállomáson a katasztrófavédelem szakembereinek felügyeletével.
A porral oltó tűzoltó kézikészülékkel nem is olyan egyszerű eltalálni a lángok forrását, fölötte elfújni pedig nem túl hatékony. Rövid elméleti oktatás és szemléltetés után azonban mindegyik részt vevő sikerrel veszi az akadályt, többen felidézik azt is, hogy szolgálatuk alatt mikor használtak ilyen eszközöket.
– Az egyik legemlékezetesebb tűzoltásra pont egy ilyen baleset- és tűzvédelmi oktatás lezárása után került sor. Mi épp a hallgatóink egyik csoportja mellett hajtottunk el, akik épp a képzésről indultak tovább, amikor egy kigyulladt teherautó miatt meg kellett állniuk. Gyorsan és szakszerűen kezdték meg a lángok megfékezését, azonnal használva a poroltókat. Megálltunk megkérdezni, hogy kell-e segítség, de csak annyit mondtak: „Épp most tanultunk erről, megoldjuk, főnök!” – emlékezik nevetve az egyik instruktor az emlékezetes esetre.
A csoport a tűzoltás helyszínéről a Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság Budapesti Vízirendészeti Őrsére indult, ahol a biztonságos csomózástechnikát, valamint a mentőmellények helyes használatát is gyakorolhatták. A hajókon tevékenykedők számára igen hasznos, ha ismerik a különféle csomók alkalmazási módjait, amelyekkel biztonságosan rögzíthetik köteleikkel a vízi járműveket, vagy épp, ha kell, vízbe esett embert is menthetnek.
A nap fénypontjaként kötött ki az őrsön a katasztrófavédelem Szent Flórián nevű tűzoltóhajója, mely a maga 13 méteres hosszával és 35 tonnás össztömegével egyedülálló vízi tűzoltójármű. A hajó kapitánya, Maróti István tűzoltó alezredes elmondta, a finn eredetű hajó 25 esztendeje áll szolgálatban a magyar vizeken. A különleges tűzoltóhajó két egyedi hab-víz ágyúval rendelkezik, emellett modern számítógépes képalkotó rendszerek segítik a navigációját és a mederkutatást. A daruval, nyitható orral, orrsugárkormánnyal felszerelt, alumíniumtestű hajó merülése összesen egy méter, végsebessége pedig óránként 40 kilométer, így gyorsan bevethető part menti tüzeknél, de akár lángoló hajók eloltása, vízből mentés, roncsok kiemelése vagy kutató-mentő feladatok során is.
A leendő kishajóvezető rendőrök csoportja alaposan szemügyre vehette a speciális járművet, mely egy tiszteletkörre is elvitte a jövőbeni vízi rendőröket, ezzel demonstrálva a társszervek közti példás együttműködést, és ízelítőt adva a vízi szolgálat mindennapjaiból.
K. D.
FOTÓ: SZABÓ GABRIELLA