Így készül a motoros rendőr

2025. 07. 10., cs - 11:55
Zsaru Magazin

Az aszfaltot perzselő nap sugara sem tudta kedvét szegni annak a tíz motorosrendőr-jelöltnek, akik alapvizsgára készültek a Rendőrségi Oktatási és Kiképző Központ (ROKK) nagytétényi vezetéstechnikai pályáján. A hőmérő a motorok ülése, kormánya körül akár 50 Celsius fokot is mutatott, a teljes védőfelszerelésben szintén komoly hőséggel kellett megküzdeni.

A ROKK 25 esztendeje ad otthont a kétkerekű járművezetési tréningnek. A kiképzést vezető Jordán Attila századost a feladatokról, kihívásokról kérdeztük.

– A kiképzést a legszélsőségesebb időjárási körülmények között is folytatjuk, hiszen a való életben is előfordulhat, hogy szélviharban, esőben, vagy rekordmelegben kell ellátnia a szolgálatot a kollégáknak, jó, ha az elején megszokják – szögezte le Jordán Attila százados, aki 21 éven át szolgált motoros rendőrként Budapesten, mielőtt oktatónak állt. – A feladataink között a delegáció-kísérésektől, a közterületi járőrszolgálaton át a célirányos fokozott közúti ellenőrzésekig számtalan variáció létezik.

A százados elmondta, a képzés három hétig tart, mindenki önként jelentkezik rá, a most vizsgára készülő tíz jelentkező a Készenléti Rendőrség, a Pest Vármegyei Rendőr-főkapitányság, illetve a Budapesti Rendőr-főkapitányság állományából került ki.

– A megjelent állomány nagy része mondhatni öreg motoros, a legtöbben civilben is motoroznak – fűzte hozzá Jordán százados. – A jártasság önmagában csupán jó alapot jelent, a motoros rendőrnek ugyanis képesnek kell lennie a járműve uralása mellett folyamatosan elemezni a környezetét is, odafigyelni a járőrtársára, a rádióforgalmazásra, miközben arra is, hogy intézkedései jogszerűek, arányosak és szakszerűek legyenek. Megtanulják, hogy még a jármű leállítása, vagy a bukósisak elhelyezése is szabályos legyen, hiszen a motoros a rendőrség egyik „leglátványosabb” tagja, így különös gondot kell fordítani az ápolt, rendezett megjelenésre is.

Mindegyik nap bemelegítő tornával, majd felszerelés és járműellenőrzéssel indul, ahol a gépek, egyenruhák tisztasága is kiemelt fontosságú. A képzés résztvevői ezután indulnak a tanpályára.

– Amikor ide kerültem, féltem a sok elméleti vizsgától, a tesztektől, papírmunkától – mondja el egyikük, akinek ezen a területen korábbi tapasztalata nem volt – Mostanra azonban már szinte várom a tantermi foglalkozásokat, olyan sokat vagyunk a tanpályán. Erre persze szükség is van, ezt a szakmát nem igazán lehet papíron megtanulni.

A kiképzők elégedettek a csoporttal, akiket tapasztalt instruktorok irányítása mellett, szakmai gyakorlatra is elküldenek.

– Úgy gondolom, a motoros rendőr első sorban rendőr, másodsorban motoros. Ennek a szabálynak a bevésésére pedig valódi forgalomban adódik a legjobb lehetőség – mondta el Jordán százados. – A delegációkísérési gyakorlatok során például bejárjuk azokat az útvonalakat, ahol a repülőtérről jövet vagy menet látunk el feladatot. Nem egyszer adódott példa arra, hogy ilyen szakmai gyakorlatok során valódi intézkedést igénylő helyzetekbe kerülünk, ezek jó iskolát jelentenek a későbbi szolgálatra is.

A leendő motoros rendőrök valóban lelkesen beszélnek a tapasztalataikról, motivációjukról, amikor arra terelődik a szó, miért is szeretnének két keréken szolgálni.

– Közhelynek tűnhet, de a rendőrök, ahogy a tűzoltók, mentők, vagy katonák is, mindig oda tartanak, ahonnét mások menekülnek, ahol segítségre van szükség – mondta egyikük. – Én úgy gondolom, két keréken sokkal gyorsabban eljuthatok oda, ahol a legtöbbet segíthetek, mint ha autóban ülnék, vagy gyalogolnék, ezért is jelentkeztem motoros rendőrnek.

K. D.

FOTÓ: SZABÓ GABRIELLA


Kapcsolódó oldalak