Rendhagyó rendőrképzés
Március elején különleges tréning helyszíne volt a Miskolci Rendvédelmi Technikum (MRVT) objektuma, a Nemzeti Védelmi Szolgálat (NVSZ) oktatói ugyanis összevont csoportban foglalkoztak Z generációs rendőr- és egészségügyi technikumi tanulókkal.

Egyszer itt, egyszer ott.
– Évek óta pályázunk sikeresen az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő Nemzeti Tehetség Programjának támogatására, és idén úgy gondoltuk, szintet lépünk, és egy társszervi tanintézmény diákjaival összevonva szervezünk tehetséggondozó programot a segítő szakmák személyes, szakmai és digitális kompetenciáinak fejlesztésére – vázolta Kőhalminé Mizsei Orsolya alezredes, az MRVT Tanulmányi Osztály kiemelt főreferense. – Ebben partner volt a Miskolci Egyetem Ferenczi Sándor Egészségügyi Technikum vezetése, velük együttműködésben vált a tanév részévé egy tehetséggondozó programsorozat, melynek egyik állomása az NVSZ integritást kialakító tréningcsomagja. Ennek első része zajlik jelenleg, a másiknak az egészségügyi technikum ad otthont. A pályázatunk címe: Az élet szolgálatában!, mely jól tükrözi a szakmai cél tartalmát. Mindkét technikumban célirányos módszertan és önkéntesség alapján választottuk ki a részt vevő 10-10 tanulót. Azokat a közös pontokat hangsúlyozzuk, amelyek az egészségügyi és a rendőri hivatásra egyaránt jellemzőek, és a helyszíni szakmai együttműködés színtereit mutatják be. A ma megvalósult programelem első részében a vendégoktatók az értékrendre fókuszálnak, a másodikon pedig a digitális integritás fontosságára.
Generációkutató rendőroktatók.
– Immár két éve foglalkozunk Z generációs rendőrtanulókkal, és amennyire lehetséges volt, felkészültünk belőlük. Tanulmányoztuk az igényeiket és a szokásaikat, több tematikus előadást is meghallgattunk, többek között Steigerwald Krisztián generációkutatót. De a képzések végén kérdőív kitöltésére is felkérjük a tanulókat, hogy a nagy kihívást illetően mindig naprakészek legyünk – mondta Alföldy Csilla alezredes, az NVSZ Korrupciómegelőzési Főosztály kiemelt főreferense arra utalva, hogy az 1995–2009 között született zoomerek figyelmének lekötése komoly feladat elé állít minden oktatót. – Korrupciómegelőzési ismeretekkel kapcsolatos témakörben a tanulóknak nem érdemes előadást tartani, mert pár perc után már a mobiljukat nyomkodják. Ezért is készültünk olyan feladatokkal, amelyeknél szerephez jut az okostelefon, de ismert vígjátékból is vetítünk részletet, és interaktív feladatokat szervezünk. Arra pedig különösen ügyelünk, hogy mindig tréninggyakorlat kövesse a minimális elméletet.
A figyelemfenntartás is motiváció.
– Megfigyeltük, hogy a zoomerek szeretik a döntéshelyzeteket, és az is „bejön” nekik, hogy kíváncsiak vagyunk rájuk – vette át a szót Mucsi Nóra őrnagy, az NVSZ Korrupciómegelőzési Főosztály kiemelt főelőadója. – Mondunk egy állítást, avagy elővezetünk egy életszerű helyzetet, amit a döntéshozatal előtt berekesztünk, és kérjük őket, egyenként foglaljanak állást, illetve javasoljanak megoldást. Ebből vezetjük le értékrendjeik különbözőségeit, és miközben egymás álláspontjait hallgatják, felismerik a felelősségteljes döntés jelentőségét. Olyan feladványokat is kapnak, amelyek felszínre hozzák a kooperatív gondolkodást és erősítik az asszertív kommunikációt.
Hasonlóságok és ismeretségek.
– Most tartottunk először összevont képzést rendőr- és egészségügyi tanulóknak, és azt tapasztaljuk, az egyéni és a szervezeti értékrendjeik jól összhangba hozhatók – fűzte hozzá Alföldy Csilla. – Szakmai elvárásaik is hasonlóak, ami hivatás iránti elkötelezettségükről is elmondható. Egyformán motiváltak és tudatosak abban, hogy fejlesszék magukat. Az összevont képzés ismereti értékkel is bír, hiszen nagy a valószínűsége, hogy a jövőben hivatásuk gyakorlása során találkozni és kooperálni fognak egymással.
SZ. Z. J.
FOTÓ: NAGY ZOLTÁN