Segélyhívás: csak baj esetén!

2025. 02. 18., k - 11:50
Zsaru Magazin

2014 óta több mint 50 millió hívás érkezett segélyhívó központjainkba. Így, merthogy kettő van belőlük. Egy Miskolcon, egy Szombathelyen. A hívásfogadó operátorok rögzítik a bejelentéseket, majd – ha szakmailag indokolt – továbbítják az illetékes készenléti szerveknek, a rendőrségnek, a mentőknek vagy a katasztrófavédelemnek.

A 112-es egységes európai segélyhívó napját ünnepeltük.

Február 11-én, a 112-es egységes európai segélyhívó napján a Szombathelyi Hívásfogadó Központban jártunk, ahol előbb az év hívásfogadójának, Vörös Valentin Lászlónak adták át az elismerést, majd egy nyílt napon iskolások, érdeklődők ismerkedtek a hívásfogadók és a központ munkájával. Megtudták többek között, hogy a 112-es számot több mint harminc éve hozták létre az Európai Unió kezdeményezésére, hogy a bajbajutottaknak csak egyetlen számot kelljen megjegyezniük, függetlenül attól, hogy mentőt, tűzoltót vagy rendőrt szeretnének hívni. A 112 bárhonnan, bármilyen telefonról ingyen hívható, és még akkor is, ha nincs hálózat a készüléken. Hallhattak aztán arról, hogy egy csendesebb téli napon, amikor kevesebb a turista Magyarországon, „csak” 10-11 ezer hívás érkezik a segélyhívó központokba, de ez a nyári időszakban 14-15 ezerre is felmegy. Ezeknek körülbelül az 50 százaléka nem valódi segélyhívás, nem igényli a készenléti szervek beavatkozását. Olyan, amely a hívásfogadók kapacitását lekötve a valós vészhelyzetekkel kapcsolatos intézkedésektől vonja el az időt, energiát. A 112-es segélyhívó napjának célja, hogy tudatosítsa a lakosságban e szám jelentőségét és a felelős használat fontosságát, mert a gyors és hatékony segítségnyújtás mindannyiunk közös érdeke.

A hívásfogadó központba látogató fiatalok tesztkörnyezetben próbálhatták ki, milyen lehet „éles” helyzetben intézkedni, közelről megnézhették, hogyan dolgozik egy hívásfogadó, megismerkedhettek azzal, mennyi mindenre kell figyelnie. Mi történik, ha idegen nyelvű hívást kapnak, vagy akkor, ha a bejelentő pontatlan és nehezen kibogozható információkkal kér segítséget. Valamint bizonyára alaposan megjegyezték, hogy amennyiben egyszer majd ők telefonálnak segítséget kérve, milyen adatokat kell leggyorsabban bediktálniuk, milyen információkat elmondaniuk a hívásfogadóknak, hogy mihamarabb segítséghez jussanak. Hallhatták aztán azt is, hogy mit ne próbáljanak meg. Például ne akarják a segélyhívótól megtudni, hogy mikor indul a busz, ki szedi majd le a bódé tetejére dobott papucsukat, hol található a legközelebbi kínai étterem, vagy igaz-e az, hogy az almának, a krumplinak és a hagymának ugyanolyan az íze, ha befogott orral esszük őket. Az ilyen jellegű hívások nemcsak az erőforrásokat pazarolják, hanem akadályozzák a valódi vészhelyzetek kezelését is. A hatóságok ezért szigorúan fellépnek a segélyhívó számokkal való visszaélések ellen, a fő cél, hogy a 112-t mindenki felelősséggel használja, hiszen ezzel életeket menthetünk meg.

T. Z

FOTÓ: SZABÓ GABRIELLA


Kapcsolódó oldalak